Personvernerklæring

Personvernerklæring og personopplysning
Personopplysninger er opplysninger som kan brukes til å identifisere en person. Dette kan være navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse og lignende.

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å benytte seg av vårt bookingssystem, hvor man bestiller og booker inngangsbilletter, eller kontakte oss via kontaktskjema eller e-post.

Hva menes med behandlingsansvarlig?
Med behandling menes enhver bruk av personopplysninger, som innsamling, registrering, deling, lagring, analyse og lignende. Behandlingsansvarlig er den som bestemmer hvorfor og hvordan slike personopplysninger behandles og står som juridisk ansvarlig. I dette tilfellet er det Alpenhaus AS.

Hva er en databehandler?
En databehandler er andre virksomheter som hjelper til med behandlingen, men som gjør det på oppdrag av den behandlingsansvarlige. Dette kan være leverandører av regnskapssystemer, analyseverktøy, bookingsystem eller lignende. Alle som bruker slike databehandlere er lovpålagt å ha en databehandleravtale som ser til at alle personopplysninger blir behandlet på en forsvarlig måte og i samsvar med lovverket.

Hva slags personopplysninger samler vi inn og hvorfor?
Det er flere grunner til at vi samler inn personopplysninger. Noe samles inn for at nettsiden ikke vil virke skikkelig uten, mens andre opplysninger samler vi inn for at nettsiden skal bli mer brukervennlig. For å kunne lage en så god opplevelse for våre kunder og besøkende samler vi inn opplysninger vi behøver for å behandle bestillinger av inngang, henvendelser og statistikk av trafikk til våre nettsider.

Opplysninger vi får om din tilkobling: Dette er først og fremst din internettadresse, også kalt IP-adresse. Når du ber om å få se vår nettbutikk, så er det denne som står som avsender på forespørselen.

Opplysninger vi får fra din enhet: Dette er informasjon som følger med når din forespørsel når oss. Dette er opplysninger om hvilket operativsystem og hvilken nettleser du bruker når du besøker nettsiden vår.

Opplysninger du gir oss: Dette er opplysninger du gir oss frivillig hvis du registrerer en bestilling eller sender oss en henvendelse. Dette vil ofte være navn, adresse, telefon, e-postadresse og lignende.

Opplysninger om hva du gjør: Når du klikker på ting så lagrer vi når og hva du klikker på, men i de fleste tilfeller vil ikke disse opplysningene kunne brukes til å identifisere deg som person.

Informasjonskapsler (Cookies): Dette er små datafiler vi lagrer i nettleseren og som vi senere kan lese av igjen. Disse brukes for å kjenne deg igjen når du hopper fra side til side.

Når bestiller og handler i vårt bookingssystem, legger man også igjen personopplysninger, dette er opplysninger som går til vår underleverandør av løsningen, i dette tilfellet ResDiary.

Hvilket grunnlag har vi for å behandle personopplysninger?
For at vi skal kunne behandle personopplysninger, må vi ha et juridisk grunnlag. Det finnes flere grunnlag man kan bruke, men under finner du de fire som er aktuelle for oss.

I all hovedsak er vår innsamling av personopplysninger basert på ditt samtykke og dette er frivillig. For at vi f.eks. skal kunne lagre cookies, må du godkjenne dette på forhånd. Hvis vi allerede har et eksisterende kundeforhold, kan vi bruke dette som grunnlag (dette kalles berettiget interesse) for å sende ut nyhetsbrev o.l., men er du ny kunde har du likevel krav på å godkjenne dette på forhånd.

Noen ganger må bruke personopplysninger for å oppfylle forpliktelser med våre kunder og da er det dette som er grunnlaget for innsamlingen. I forbindelse med booking er det noen opplysninger vi er lovpålagt å ta vare på av bokføringsloven og da er det dette som er grunnlaget.

Hvordan passer vi på personopplysninger?
Du skal kunne stole på at dine personopplysninger er i trygge hender hos oss. Vi tar ikke vare på mer enn vi må og vi prøver så langt det er mulig å se til at opplysninger vi lagrer ikke kan brukes til å identifisere noen. Bare når det er strengt nødvendig for at noen skal gjøre jobben sin, blir det gitt tilgang til slike opplysninger og alle personopplysninger blir lagret på en sikker og forsvarlig måte.

Vi bruker et sikkerhetssertifikat (SSL) for å trygge kommunikasjonen mellom oss og deg. Sertifikatet gjør at vi kan forsikre deg om hvem vi er og at all informasjon som overføres blir kryptert før det sendes. Alt vi lagrer av opplysninger lagres her i Norge og vi har et ansvar for at opplysningene vi lagrer er korrekte og at endringer skal kunne spores. Skulle vi få mistanke om at personopplysninger er kommet på avveie, så er vi også forpliktet til å varsle deg om dette så fort som mulig.

Hvem deler vi personopplysninger med?
Vi bruker Google Analytics og nettsideløsningen Squarespace til å føre statistikk over besøk på nettsiden. For at denne skal virke, er vi avhengig av å lagre en egen informasjonskapsel og sende inn informasjon om hvordan brukere beveger seg på nettsiden. Den informasjonen vi sender til Google er automatisk anonymisert og kan ikke brukes for å identifisere personer.

I helt spesielle tilfeller kan også myndighetene kreve å få tilgang til de opplysninger vi har lagret der dette er lovpålagt.

Hvilke rettigheter har du?
Alle har krav på å kunne se hvilke personopplysninger som er lagret, be om å få en kopi av disse opplysningene og kreve å få rettet opp eller slettet sine personopplysninger. Når du gir oss et samtykke, for eksempel til å lagre informasjonskapsler, har du også rett til å trekke dette samtykket tilbake når du måtte ønske det. I tillegg har alle krav på generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger, men dette dekkes av denne personvernerklæringen.

Alle slike forespørsler skal behandles kostnadsfritt og innen 30 dager og for mer informasjon om hvilke rettigheter du har, besøk denne nettsiden hos Datatilsynet.

Kontaktinformasjon
Alpenhaus AS
Aunevegen 6
7340 Oppdal